Sylvia Sleigh nasceu em 1916 em Llandudno no País de Gales, estudou na Brighton School of Art e apesar de na altura um professor lhe ter dito que ela estava ali apenas para se entreter até um dia encontrar marido, fez a sua primeira exposição em 1953 na Kensington Art Gallery . Mais tarde casou com o critico de arte Lawrence Alloway, antes ainda de emigrarem para os Estados Unidos nos anos 60 onde ela se tornou uma artista de renome e ele foi curador do Solomon R. Guggenheim Museum. A forma peculiar como abordou o nu masculino nos anos 70, que a meu ver chega a ser comovente, contribuiu para o reconhecimento da sua obra. Sobre o modo como o feminismo a influenciou e alterou a prática artística contemporânea, encontrei estas palavras da pintora:
Love and JoyFeminism to me is equality to all, as they used to say,
“Equal pay – equal work”. In relation to my paintings. I feel that my paintings stress the equality of men & women (women & men).
To me, women were often portrayed as sex objects in humiliating poses. I wanted to give my perspective. I liked to portray both man and woman as intelligent and thoughtful people with dignity and humanism that emphasized love and joy.
I did this by placing my models in beautiful settings outside or inside against colorful landscapes or pleasing fabrics. To me, it made me think that the model was a jewel, being emphasized by their surrounding or environment. Feminism allowed me to express my thoughts freely. It gave me the freedom to show the beauty of the body – the most luminous parts equally. My style is the way I can best express these ideas.
Feminism gave us this intense freedom of expression thus allowing a change. Anything that helps to express the artist’s ideas, whether it is to surprise, glorify, shock or simply express a philosophy will lead to a change or will simply allow an opportunity for change.
Sylvia Sleigh Monday, April 02, 2007
"Banho Turco" 1973 - o marido é o homem reclinado em 1º plano
"Paul Rosano deitado", 1974 e em baixo
"Retrato Imperial de Paul Rosano", 1977
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